الخميس، 24 يونيو 2010

تشرين


فى مايس كان اللقاء  ومع  تشرين جائت النهاية
تشرين يا حلما
توارى
خلف غيم من انين
والذكريات الحائرات
معربدات فى دمى
فى عمق الجرح نافذ
يحدك ... السكين
***
تشرين يا قدرا
فاضت
دموع العين له
وتمخضت جنباتى
لجلال ذكرك
خاشعة
 بفيض من حنين
***
تشرين يا ماض
سكن
الجليد ربوعه
وتراقص فوق
الدروب .. رماده
وتهادى يذوى
حائرا
والناى فى الاسر
..حزين
***
تشرين يا عمرا
يصلى النبض فى مداراتك
وينعى الصبر فيه
اضغاث حكاياتك
وبات الدمع اشواكا
تهدهدنى
تذوى فوق اكفانى
قبسا  للورى يسرى
لينعى الوئد فى جنبات
تكوينى
***
تشرين يا ذكرى
روَّانى ماء عينيها
وذبت بين كفيها
سكنت فى شرايينى
فكان حفل
تأبينى
***
تشرين يا وطنا
تداعت
منه احلامى
ولبت فيه ايامى
فهجر الدم اوردتى
واتشحت
بثوب الموت
اشجانى