فى مايس كان اللقاء ومع تشرين جائت النهاية
تشرين يا حلما
توارى
خلف غيم من انين
والذكريات الحائرات
معربدات فى دمى
فى عمق الجرح نافذ
يحدك ... السكين
يحدك ... السكين
***
تشرين يا قدرا
فاضت
دموع العين له
وتمخضت جنباتى
لجلال ذكرك
خاشعة
لجلال ذكرك
خاشعة
بفيض من حنين
***
تشرين يا ماض
سكن
الجليد ربوعه
وتراقص فوق
الدروب .. رماده
وتهادى يذوى
حائرا
والناى فى الاسر
..حزين
***
تشرين يا عمرا
يصلى النبض فى مداراتك
وينعى الصبر فيه
اضغاث حكاياتك
وبات الدمع اشواكا
تهدهدنى
تذوى فوق اكفانى
قبسا للورى يسرى
قبسا للورى يسرى
لينعى الوئد فى جنبات
تكوينى
***
تشرين يا ذكرى
روَّانى ماء عينيها
وذبت بين كفيها
سكنت فى شرايينى
فكان حفل
فكان حفل
تأبينى
***
تشرين يا وطنا
تداعت
منه احلامى
ولبت فيه ايامى
فهجر الدم اوردتى
واتشحت
بثوب الموت
اشجانى
